Update revisie stoomloc 52 532

52-Update-12

Revisie 52 532 november en december 2016

(Foto boven: de 52 532 precies een jaar geleden)

Tekst en foto’s (tenzij anders vermeldt): Roderick Toxopeus

Wat vliegt de tijd. Vandaag staat stoomlocomotief 52 532 alweer precies een jaar in Simpelveld. Gedurende de eerste maanden van de revisie was de voorgang goed zichtbaar. Het demonteren van de verschillende onderdelen leverde telkens mooie plaatjes op. Op het ogenblik lijkt het alsof er weinig meer gebeurd. Het werk dat nu gedaan wordt is echter vooral het schoonmaken en reviseren van diverse kleine, maar zeer belangrijke, onderdelen van de machine. De techneuten in de werkplaats genieten met volle teugen van dit precisiewerk. Bij deze een update van onze Chef Werkplaats:

Het demoteren van de assen, eerder dit jaar.

Voortgang revisie

Deze twee maanden is naast het onderhoud aan de E2 1040 weer veel werk verzet aan de 52er. Alle losgesneden hemelankers en beweegbare steunbouten zijn er nu uitgeslagen en verwijderd uit de ketel.

Hans is drie dagen in de week bezig met het vlakslijpen van de gaten waar de hemelankers en beweegbare steunbouten uit zijn gesneden. Hierna zijn de laskanten van de verwijderde wasluikzittingen geslepen. Voordat de nieuwe zittingen er in gelast kunnen worden moet eerst nog de laskant van de vlampijpen en vlambuizen aan de achterpijpenplaat worden opgezuiverd. Hierna volgt een NDO (Non Destructief Onderzoek) onderzoek op de te lassen delen op de ketel wand. Vervolgens kunnen de nieuwe hemelankers, beweegbare steunbouten en wasluikzittingen erin gelast worden. Verder is nog het Kraus- Helmholz-Gestell verder gedemonteerd zodat nu ook de voorloopas er onderuit gehaald is kunnen worden. De drijfas is geheel kaal gerammeld, de koppelassen zijn schoon gespoten met een hogedrukreiniger, zodat deze ook gerammeld kunnen worden. Van het frame en cilinder zijn verder nog de achterste schuifkastdeksels, het pendelstuk wat de ondersteuning maakt tussen de schuifstang, voorloophefboom en schaarstang gedemonteerd.

Rammelwerk aan het KH Gestell

Vernieuwing bewerkingsmachines

De verticale TOS-freesbank was na 15 jaar trouwe dienst afgeschreven. Met veel kunst en vliegwerk wisten we elke keer net een bepaald onderdeel voor de Zweedse machines hier op te frezen. Als het echt niet paste dan stapte we over naar de horizontale TOS freesbank, maar dan moest het werkstuk wel 90º gekanteld kunnen worden. Kortom; de freesmachines die we hadden staan waren gewoon net een slag te klein en met de komst van de 52er, waar we veel grotere onderdelen moeten bewerken, waren ze totaal afgeschreven.

Ik was op zoek naar een verticale freesbank met een Z-hoogte van minimaal 750 mm. De Z-hoogte is de afstand van machinebed tot de freeskophouder. De zoektocht naar een freesbank met deze Z-hoogte was een behoorlijke uitdaging want deze worden niet echt veel aangeboden. In het segment van grote freesmachines was de verplaatsing van de X- en Y-as groter maar de Z voldeed niet aan wat ik zocht. Uiteindelijk kwam ik bij machines uit die wel voldeden. Die waren echter zo groot dat ik de hele werkplaats had moeten verbouwen en de vloer had moeten verzwaren, omdat de machines tussen de 15 en 20 ton gewicht hadden. Uiteindelijk had ik twee machines gevonden. De eerste voldeed niet echt, maar deze was uit voerbaar met een horizontale as en dan kon ik toch de aslagers erop uitboren van de 52er. De tweede machine kon dit allemaal aan maar ik was bang dat deze machine de hoofdprijs zou gaan kosten; ik wist wat Nederlandse machine handelaren zich vragen. Mijn verbazing was groot toen ik informeerde naar deze machine en dat we hem konden kopen voor een bedrag dat ruim 2 maal lager was als begroot.

Onze aangekochte freesbank bij de machinehandelaar Klein

Op een snikhete dag ergens in September reden Geertje en ik naar Zuid-Duitsland; de firma Klein lag tussen Baden-Baden en Straatsburg in. Aangekomen bij dit bedrijf bleek onze grote freesbank een van de kleinste machines daar te zijn. Ongelofelijk wat een bewerkingsmachines deze man had staan, draaibanken, freesbanken en kotterbanken van wel 8 tot 12 meter lengte. Het meest indrukwekkende was wel de kantbank, het ding woog even veel als de 52er (132 Ton). We hebben onze machine inwerking gezien en de koop werd gesloten.

In onze werkplaats werden vervolgens twee freesmachines en de kleine schaafbank afgevoerd. Enkele andere machines wisselden van plaats, waarna een extern firma onze nieuwe 5 ton wegende freesbank kon plaatsen. We hadden één ding over het hoofd gezien: de spanning waar de freesbank op moest lopen was 500 volt. In eerste instantie hebben we de freesbank omgebouwd naar 380 volt en stuurstoom op 220 en 24 volt maar dat liep niet geheel lekker. Een van onze elektromonteurs regelde een omvormer van 380 naar 500 volt en daarna liep de machine naar onze wens. Deze elektromonteur bouwde een speciaal inschakelpaneel waardoor de inschakelpiek van de omvormer wordt begrensd, want als deze direct op de 380 volt wordt aangezet dan trekken dat de hoofdzekeringen niet.

De freesbank de we hebben gekocht is een Bokö MF2 Hydro Mill. Het is een freesbank van Duitse makelij, met de bijzonderheid dat de verplaatsingen in X,Y en Z assen niet door tandwieloverbrenging wordt geschakeld maar door een traploze hydraulische motor. Enkele feiten:

  • De machine heeft een gewicht van 5 ton.D
  • De machinehoogte is 2,90 meter, de breedte is 2,25 meter. en de lengte is 2,5 meter.
  • De X (langs-as) verplaatsing is 1400 mm., de Y (dwars-as) verplaatsing is 1000 mm. De Z (hoogte as) verplaatsing van de freeskop is 300 mm.
  • De freeskop arm kan in hoogte 940 mm. verder nog verplaatst worden. Het machinebed heeft een afmeting van 1300 mm. bij 800 mm. en is ook nog 360º draaibaar.
  • De freeskop kan verder nog 90º gekanteld worden.
  • De machine beschikt over een elektromotor voor het spannen en lossen van de freeshouders.
  • De machine is verder uitgerust met een digitale uitlezing op haar drie assen van de firma Heidenhain.
Foto: Simon Schab: de freesbank in gebruik.

Toen de freesbank operationeel was zijn we begonnen met het uitkotteren van de ovale gaten van de remhangers en de pothangers. Op deze manier leerden we omgaan met de machine. Op onze CNC-machine werden nieuwe bussen gedraaid die met een perspassing in de uitgekotterde gaten werden geperst.

De gereviseerde remwerkhangers.
De gereviseerde pothangers worden door de schilderploeg onder handen genomen.
De gereviseerde pothangers.
De gereviseerde pothangers worden door de schilderploeg onder handen genomen.
Hier wordt de bewerkte aspot geleidingsplaat weer in het frame geplaatst.

Het eerste grote freeswerk was dat van de aspotgeleidingsplaat van de drijfas. De vaste scheen was gescheurd en door een vergissing zijn we te diep gegaan met inslijpen. De scheenpoort-bevestigingsplaat werd weer opgelast maar moest bewerkt worden om een goed pasvlak te krijgen voor de nieuw te vervaardigen vaste scheenplaat.

Hier wordt de bewerkte aspot geleidingsplaat weer in het frame geplaatst.
De aspot geleidingsplaat van de recther drijfas zit weer gemonteerd in het frame.

Een deel van de oude pasbouten van de aspot geleidingsplaat zijn gesneuveld bij demontage. Nieuwe pasbouten werden op de CNC-bank gemaakt.

Enkele van de nieuw vervaardigde pasbouten voor de aspot geleidingsplaat.

Bij het verwijderen van de oude pasbouten heb ik verbaasd staan kijken dat bouten totaal afbraken of moeren in tweeën braken naar 1 slag met een grote voorhamer. Het materiaal waar deze pasbouten en moeren uit vervaardigd waren was totaal veel te bros. De pasbouten die waren bevestigd zijn totaal geen officieel genormeerde bouten maar door de DR creatief vervaardigde pasbouten van een maat van Ø29,70 tot Ø37,00 mm. De nieuwe materialen die we gebruiken voldoen gelukkig beter.

En voorbeeld van een moer die we totaal in tweeën hebben geslagen.

Verder is er nog een hoop meetwerk gedaan aan de 52er voor het uitlijnen. De hulpstukken voor het uitlijnen zijn op tekening gezet en zullen komende maand worden aangemaakt waarna het uitlijnen van de 52 532 kan beginnen.

10 reacties

  • Frans Hessels

    Mooi verslag Roderick.

  • Bart

    Geweldig werk weer! Ben benieuwd naar t eindresultaat en de eerste rit !

    • frank

      Hoi Bart, net als jij ben ik benieuwd wanneer de locomotief weer gaat rijden. Het is altijd afwachten of er nog eventuele verrassingen komen qa reparaties of vervangingen. Maar de mensen van de werkplaats hebben goede ervaring en kennis om voor van alles een oplossing te vinden. Dit jaar zal de loc in ieder geval nog niet gaan rijden omdat er nog veel werk verricht moet worden.

  • George Knottnerus

    Wouw wat een klus. Ik ben liefhebber van stoom. Maar van de techniek snap ik maar een beetje. Maar als respect. Ben benieuwd naar het moment dat deze loc weer rijvaardig is.

  • Brull

    Geweldig ziet er goed uit.

  • Tijmen

    Het is misschien ook leuk als jullie er een ATB installatie in bouwen dan kunnen jullie ook een keer naar terug naar toen gaan bij de van (waar de loc eigenlijk ook vandaan komt.

    • Jasper Kroese

      Hoi Tijmen, een ATB komt er zeker op, zodat we ook met onze loc tussen Schin op Geul en Valkenburg (stukje hoofdbaan) kunnen rijden.

  • Dennis Ebben

    Fijn dat jullie zo uitgebreid verslag doen van dit mooie werk. Ik geniet steeds weer ontzettend van deze updates.

    Mooie freesbank, trouwens. Gefeliciteerd met deze aankoop.

  • frank

    Gaat de goede kant op mensen. Ik neem mijn petje voor jullie af. Is het misschien al bekent wanneer de locomotief ongeveer klaar zal zijn om te rijden? Het is echt pokken werk met een bepaalt aantal onderdelen, wat natuurlijk te begrijpen is. Het fijnste bij jullie wat ik altijd blijf vinden is hoe jullie dit zo fijn vertellen. Ga zo door mensen, ik ben echt trots op mensen zoals jullie die echt een groot hard hebben voor het spoor wezen. Zou Zeggen zet door zet door.

  • Nico Feij

    Wanneer komt een vervolg op het dagboek. Ik kijk er na uit. Machtig interessant.

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.