Nieuws > 52-Update-20 januari t/m maart 2018

Revisie 52 532 januari t/m maart 2018

Deze winter hebben we non-stop doorgewerkt in de werkplaats. De hoogste prioriteit had natuurlijk stoomloc E2 1040, die we hebben klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. Deze machine heeft inmiddels alweer de eerste kilometers over de Miljoenenlijn afgelegd. Het werk aan de 52 532 heeft echter absoluut niet stilgelegen, ook aan deze locomotief hebben we flinke vorderingen gemaakt. Daarnaast hebben we in de werkplaats ook nog hard gewerkt aan de rijtuigen, de railbus en de diverse diesellocomotieven. Daar gaat deze blog echter niet over. We praten jullie bij de over de 52’er:

 

Ketel

Er zijn veel werkzaamheden uitgevoerd aan de ketel. Om te beginnen is een nieuwe set oververhitters afgeleverd. We hebben ook het materiaal ontvangen om enkele rechte steunbouten mee te vervangen. Deze zijn gelijk op lengte gezaagd. De beschermplaat die onder de bodemring zit, en dient om de asbak aan de bovenzijde af te dichten, is verwijderd. Deze was snoefrot was. Hij zal worden vernieuwd. De draadeinden van de stoomafsluiters aan de zijkant van de stoomdom zijn vervangen. Een flinke uitdaging was het verwijderen van de draadeinden van de ketelstomp waarop de veiligheden worden gemonteerd. De schroefdraad in deze ketelstomp is in slechte staat door slecht boor- en snijwerk van Meiningen uit het verleden. Het opnieuw opsnijden wordt nog een volgende uitdaging omdat het weer die wazige Duitse-locomotief-schroefdraad is.

Foto: Niek Janssen

De afgelopen maanden zijn verder zijn nog diverse appendages gereviseerd. De spuikranen zijn geperst en in orde bevonden. De afsluiters die vóór de spuikraan zitten zijn ook opgeknapt. Bij één van deze afsluiters werd een nieuwe spindel met linkse trapiziumdraad gedraaid.

Foto: Roderick Toxopeus

Niet al het werk aan de ketel mogen we zelf doen. Daarom kwamen van 20 tot en met 23 maart twee gecertificeerde lassers een paar belangrijke lasklussen doen. Zo hebben ze alle steunbouten, beweegbare steunbouten met hun afdichtkapjes en de hemelankers in de ketel gelast. Voor het lassen van de hemelankers in de topplaat van de vuurkist werd een vlonder geplaatst waarna Tony deze lasnaden liggend kon maken op een afstand van 30 cm vanaf de topplaat.

Foto: Niek Janssen

Aan de verzamelkast moesten de draadeinden voor de verse stoompijpen worden opgeboord. Hiervoor werd de hele verzamelkast op de grote Collet-Engelhard Radiaalboormachine geplaatst. Ook zijn de de conussen opgezuiverd van de afdichting voor de oververhitterelementen.

Foto: Roxanne Lenzen
Foto: Willem Gerrits

Frame

Op het frame zijn alle ophangpunten van de veer-evenaars voorzien van nieuwe bussen. Ook worden nieuwe bussen gemaakt voor in de evenaars zelf. Het verbussen van de remwerkbalken en remhangers is klaar. Er worden momenteel wel nog 10 nieuwe bouten gedraaid voor de terugstelinrichting van de remblokhouders. Nieuwe bronzen scheensponningsplaten van de aspotten zijn als ruw gietwerk afgeleverd door de inmiddels welbekende firma EWK. Deze worden nu passend gemaakt in de aspotten en voorgefreesd. Het uiteindelijke freeswerk van deze platen kan pas plaatsvinden wanneer de aslagers in de aspotten zijn bevestigd. Ook het uitlijnrapport moet dan compleet zijn.

 

Eind april komt een bedrijf het hele frame stralen. In voorbereiding hierop hebben we al diverse delen afgedicht die niet gestaald mogen worden. Verder is een begin gemaakt met het meetwerk aan de assen. Deze meting is bepalend voor het bewerken van de aslagers en scheensponningen.

 

Tender

Het voorste schot, dat enige tijd geleden is verwijderd, hebben we in de tender teruggeplaatst en daarna afgelast met al haar schetsplaten. Hierna zijn de oude waterinlaatplaten uit de tender gesneden, waarna de nieuwe platen erin gelast konden worden. Ter voorbereiding op het vernieuwen van de kolenbak wordt deze op dit moment digitaal opgetekend. Dit werk bevindt zich in de eindfase. Zodra het af is wordt de onderdelen van de nieuwe kolenbak extern uitgesneden en gezet.

9 reacties op “52-Update-20 januari t/m maart 2018”

  1. Jan Boeren

    Alweer een interessante aflevering over de 52! Groot respekt voor jullie harde werk!

    Beantwoorden
  2. Twan

    Absoluut vakwerk…..machine komt bijna in nieuwstaat weer op de baan straks !!

    Beantwoorden
  3. Jan Kicken

    Is al ongeveer bekend wanneer de 52 weer op de baan is?

    Beantwoorden
  4. Paul Caelen

    Veel mensen realiseren zich niet hoeveel tijd in zo’n revisie gaat zitten. Dit vergt ook groot vakmanschap, waarbij dit steeds schaarser wordt. Chapeau voor de vele vrijwilligers dit toch oppakken en voor het nageslacht willen bewaren.

    Beantwoorden
  5. Tijmen

    Is het al bekend wanneer de 52 532 weer gaat rijden?

    Beantwoorden
  6. frank

    Heel mooi werk wat jullie verrichten, Zou zeggen zet door mensen, het gaat de goede kant op.

    Beantwoorden
  7. Camiel Willems

    Bedankt voor al jullie positieve reacties. Dit motiveert ons extra om aan de 532 verder te gaan. Volgend jaar hopen we de revisie af te kunnen ronden.

    Beantwoorden
  8. frank

    Dit wordt voor jullie dan een pracht plaatje, hier kunnen jullie dan trots op zijn. De locomotief is dan een pronk stuk. Ik hoop dat ik dan Het Grote Ros Der Spoorwegen kan komen bewonderen. Veel succes met het werk wat er nu nog aan staat te komen.

    Beantwoorden

Plaats een reactie