Update revisie stoomloc 52 532

52-Update-22

Revisie 52 532 juni t/m augustus 2018

Foto’s: Roderick Toxopeus | Tekst: Roderick Toxopeus en Camiel Willems

En voor je het weet is het al eind augustus. De hoogste tijd voor een nieuwe blog:

De rem-as

Alweer drie maanden geleden is stoomlocomotief 52 532 gestraald en gecoat. Het resultaat mag er zijn, wij als ZLSM-ers mogen er trots op zijn dat we dit gedaan hebben. Nadat straalfirma Cuijpers klaar was met haar werkzaamheden werd de locomotief verplaatst naar het putspoor in het oude gedeelte van de werkplaats. Hier werden grote en zware delen gemonteerd met de takels die daar aanwezig zijn. De hoofdreservoirs, de wentelas en het pendelstuk van de ganghandelstang werden weer teruggeplaatst.

Gemonteerde onderdelen, machinistenzijde
Stokerszijde locomotief

De nieuwe omloopplaat-ondersteuningen werden geboord en daarna aan de oude pompendrager gelast naar voorbeeld van “zusje” 52 6106. Verder zijn de smeerpotjes voor de scheen- en veerevenaarsmering weer teruggeplaatst. De beide hefboomrem-assen zijn weer gemonteerd, hierbij werden nog enkele slechte bussen vervangen. De trekhaken van lok en tender hebben we gedemonteerd. Bij inspectie bleek dat de voluutveren gebroken zijn of op afkeurmaat zitten. Bij de tender bleek dat de geleiding van de trekhaakstang totaal versleten was, deze moet nog vernieuwd worden. De remcilinders zijn gedemonteerd voor inspectie, hier moeten ook nieuwe delen voor besteld worden. De bladveren zijn weer terug, deze zijn gereviseerd door de firma Feder Rutter.

De versleten onderdelen van de trekhaakgeleiding

De assen zijn nu allemaal gemeten en vijf assen moeten bewerkt worden. Deze bewerking houdt in dat er zeven drijf- en koppelstangtappen moeten worden uitgeperst en daarna weer zuiver rond gedraaid. Als dat is gebeurd kunnen ze weer worden teruggezet in de wielen. Verder moeten zes as-tappen, waar de hoofdaslagers opzitten, afgedraaid worden; zij bevinden zich op afkeurmaat. De drukring, waar de kraag van de aslagers tegenaan loopt, dient bij diverse assen bewerkt of vernieuwd worden omdat hij gescheurd is. Momenteel loopt de offerte-aanvraag bij Malowa. We hebben besloten om alle assen naar Malowa te sturen om de wielprofielen spaarzaam af te draaien.

Las- en slijpwerk aan de rookkaststeun

Er is veel tijd gaan zitten in het op tekening zetten van de cabinevloer en de frameplaten die tussen de bufferbalk en rookkastdrager zitten. Inmiddels zijn deze plaatdelen extern op maat gesneden. Bij het frame van de cabinevloer vervingen we diverse hoeklijnen. Verder bleek dat het frame waarop de cabinevloer op gemonteerd moet worden schots en scheef was. Dit is inmiddels hersteld. De nieuwe vloerplaten zijn geplaatst waarna de bevestigingsgaten konden worden gemarkeerd en geboord. Bij de frameplaten die tussen de bufferbalk en rookkastdrager zitten hebben we verder nog diverse hoeklijnen vervangen omdat ze te ver waren weggeteerd.

Het bewerken van de bodemplaten voor het machinistenhuis

Na het stralen vervingen we nog diverse plaatdelen die ook teveel weggeteerd waren en enkele scheuren zijn gelast. Een grote klus was het vervangen van het onderste gedeelte van de rookkastdrager aan de voorzijde. De verschuifbare ketelopleggingen zijn één voor één gedemonteerd en schoongemaakt.

Bij de aspotten van de achterste twee koppelassen zijn de ruggen, waartussen de scheensponningplaat komt, opgelast en weer op Urmass gefreesd. Ook de scheensponningsplaten zelf hebben we voorbewerkt.

Schilderwerk na het demontage van diverse hoeklijnen in het frame

De ketelbeplating van het ketelfront is uit de magazijnwagen gehaald. Het was een behoorlijk grote puzzel waar alle delen moeten komen. Deze platen worden nu gerammeld en daarna geconserveerd. Slechte delen worden vervangen. De beplating van het ketelfront kan pas gemonteerd worden na de sterktepersing van de ketel.

De grote puzzel van de beplating van het ketelfront

Voor het terugplaatsen van de elektriciteitsleidingen en de drijfwerkverlichting hebben onze medewerkers de ontbrekende fitmaterialen in eigen beheer gedraaid. Deze onderdelen bleken namelijk niet meer in de handel verkrijgbaar. De drijfwerkverlichting was helaas niet meer aanwezig toen de 52 532 op het laatst werd ingezet als ‘heizlok’. Het terugplaatsen van deze verlichting is een grote wens van ZLSM: het maakt het totaalplaatje van een stoomlocomotief toch af. Er waren geen tekeningen voorhanden met de wijze waarop deze verlichting gemonteerd wordt. Daarom zijn twee vrijwilligers op pad gestuurd om deze details te fotograferen bij enkele rijvaardige 52-ers. Aan de hand van deze foto’s en van enkele originele afbeeldingen die ons archief zitten, kon bepaald worden hoe het leidingwerk voor de drijfwerkverlichting aangelegd moest worden.

Voor het vernieuwen van stoomverwarmingsleiding werd van de oude flenzen de pijp verwijderd en daarna het pakkingsvlak schoongedraaid. Deze leidingen worden met een zogenaamde lensringafdichting verbonden. De oude lensringen werden op de CNC bank schoongedraaid. Het zal nog een behoorlijke uitdaging worden om de stoomverwarmingsleiding naar de voorzijde van de locomotief te maken. Aangezien we de locomotief zoveel mogelijk in altbau-uitvoering willen terugbouwen dient deze leiding weer in het frame komen te liggen. Van de oude DR-stoomverwarmingsplugkranen, die aan de bufferbalk worden gemonteerd, hebben we afscheid genomen. De 52 532 zal uitgerust worden met de DB-stoomverwarmingskranen. Deze zijn inmiddels gereviseerd.

6 reacties

  • Stefan

    Top werk mannen!!!
    Ga zo door, dan kunnen we de dooprit met Weekend at War houden 😉
    Succes en voorspoed!

  • Randolf Collaris

    Prachtig, wat jullie daar doen met deze indrukwekkende stoomlocomotief. Het is iedere keer weer feest als er een update komt. Ik wil bij deze zeggen, dat ik vindt dat jullie echt goed bezig zijn.

  • Jan Boeren

    Weer een mooie spannende aflevering over de 52 gelezen! Respekt aan alle medewerkers!

  • frank

    Hoi ZLSM, WOW wat een werk hebben jullie weer verzet aan de 52 532. Ik heb heel veel diep respect voor jullie.
    Het is altijd weer met lezen alsof ik er bij ben met werk zo betrokken voelt het met lezen.
    Volgens mij komt de locomotief er nog beter uit te zien als toen ze uit de fabriek reed voor de eerste meters te rijden.
    Ik heb al een kaartje voor jullie VIP-Programma met stokers ontbijt weten te regelen voor mijzelf.
    Hopelijk hebben we dan ook lekker weer met een graatje of 20 á 25 en niet te veel bewolking.
    Ben benieuwd of de belgische locomotief die jullie proberen te regelen voor het End Of Sesaon Gala kan en mag komen.

  • Jos Theuns

    ziet er geweldig uit

  • Alex Bultje

    Geweldig om de hele revisie in het blog te volgen. Ik heb echter wel een vraag, was het voor de uitvoering van alle werkzaamheden aan het frame niet handiger geweest om de hele ketel er ook af te halen? Ik weet dat je die niet even met vier man op tilt maar dan kun je wel overal makkelijker bij komen.

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.